برج و باروی قلعه سریزد سقف قلعه تاریخی سریزد عکس هوایی قلعه سریزد قلعه سریزد کجاست قلعه سریزد کافه قلعه سریزد معماری قلعه سریزد قلعه تاریخی سریزد
آثار ملی ثبت شده در ایران مهریز یزد

قلعه تاریخی سریزد در مهریز

شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹
3,629 بازدید ۳ دیدگاه

قلعه تاریخی سریزد که در روستایی به همین نام قرار دارد، یکی از جاذبه‌های تاریخی مهریز محسوب می‌شود که مربوط به دوره ساسانیان و قرن ۳ تا ۷ میلادی است.

معرفی قلعه تاریخی سریزد

قلعه سریزد یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین صندوق امانات بانکی ایران و جهان بوده است و از آن به‌منظور ذخیره‌سازی غلات و مواد غذایی که در آن زمان از ارزش خاصی برخوردار بوده، استفاده می‌شده است. البته علاوه بر غلات، پول، طلا و زیورآلات روستاییان نیز در مواقع هجوم و غارت در این قلعه نگهداری می‌شده است.

معماری قلعه سریزد

این قلعه دارای دو دیوار متحدالمرکز تودرتو با برج و باروهایی بلند و تسخیرناپذیر است که توسط خندقی به عرض تقریبی ۶ متر و عمق بین ۳ تا ۴ متر که اولین لایه دفاعی قلعه محسوب می‌شده محصورشده است.

همچنین قلعه دارای دو درب بوده است که یکی درب اصلی و دیگری دب پشتیبان قلعه بوده است. درب اصلی قلعه به‌صورت متحرک بوده و به‌وسیله طناب و قرقره‌هایی از سمت پایین به بالا با و بسته می‌شده است. زمانی که درب اصلی به‌وسیله دشمن شکسته می‌شد و دشمن به درون قلعه راه می‌یافت، درب دوم قلعه بسته می‌شده و در واقع نقش درب پشتیبانی قلعه را ایفا می‌نموده است.

قلعه سریزد دارای سه طبقه است که از خشت و گل ساخته‌شده و مصالح مورداستفاده در آن آجر و گچ بوده است. تزییناتی نظیر کادربندی و شومینه سازی نیز در آن دیده می‌شود. در دو طرف راهروها، اتاق‌های متعدد حجره مانندی است که هرکدام دارای درب و کلیدی مجزا به‌منظور ذخیره‌سازی اشیا گران‌بهای روستاییان بوده است.

بخش‌های مختلف قلعه

۱– خندق

دورتادور دیوار بیرونی قلعه، خندقی کنده‌شده است. این خندق برای محافظت از قلعه ساخته شد. در زمان حضور افراد در قلعه، داخل خندق با آب یا آتش پر می‌شد.

۲– دروازه ورودی

قلعه سریزد دو در اصلی داشت. در اول که به دروازه قلعه مشهور بود، به‌وسیله طناب و قرقره مخصوص از پایین به بالا باز و بسته می‌شد. در بیرونی زمانی که باز بود، به شکل پل روی خندق قرار می‌گرفت. این در زمانی که دشمن به منطقه حمله می‌کرد، بسته می‌شد و تسخیر قلعه را غیرممکن می‌کرد. اما زمان‌های دیگر در بیرونی برای عبور و مرور به شکل پل روی خندق قرار می‌گرفت.

۳– حیاط بیرونی

داخل محدوده قلعه و اطراف بنای اصلی قلعه، حیاطی وجود دارد. در این حیاط چندین حجره قرار گرفته است. این حجره‌ها برای ارائه خدمات عمومی مانند پذیرش اموال، فروشگاه و حتی حمام به افرادی که داخل قلعه حجره داشتند، ساخته‌شده بودند.

۴– مرکز اداری

جلوی حیاط بیرونی قسمتی وجود داشت که کاربری آن اداری بوده و مدیریت قلعه در این قسمت اقامت داشت.

۵آب‌انبار

آب آشامیدنی قلعه از طریق آب‌انبار سمت چپ حیاط بیرونی تأمین می‌شد. آب‌انبار از طریق باران و آب خندق پر می‌شد.

۶– در اصلی

در اصلی درست پشت دروازه ورودی قلعه قرار دارد و ورودی اصلی به داخل قلعه و دسترسی به حجره‌ها بوده است. وظیفه اصلی این در، پشتیبانی دروازه قلعه بود. زمانی که دشمن در بیرونی را می‌شکست و وارد حیاط بیرونی می‌شد، در اصلی بسته می‌شد و دیگر امکان نفوذ به داخل قلعه وجود نداشت.

در اصلی از جنس آهن بود و اگر دشمن قصد شکستن در را داشت، از بالا سرب داغ یا آب جوش روی آن‌ها می‌ریختند و باعث متواری شدن دشمنان می‌شدند. حتی در زمانی که در را آتش می‌زدند، ساکنین با ریختن آب، آتش را خاموش می‌کردند.

۷راهرو اصلی

این راهرو خیابان اصلی قلعه است که دو طرف آن در طبقه همکف، ۱۲ راهرو فرعی و راه‌پله‌های دسترسی به طبقات بالا و برجک‌های قلعه وجود دارد.

۸– چاه قلعه

قلعه یک چاه در خیابان اصلی دارد. زمانی که قلعه سریزد توسط دشمن تسخیر می‌شد، از چاه به‌عنوان مخفیگاه زنان و کودکان استفاده می‌شد. همچنین از آب چاه برای شستشو استفاده می‌کردند.

۹– حجره‌ها

قلعه ۴۶۸ حجره در سه طبقه داشت. هر حجره متعلق به یک خانواده بود که اشیا باارزش خود را در آن نگهداری می‌کرد. حجره‌ها شومینه، طاقچه و حتی پنجره نیز دارند. هر حجره در و کلید اختصاصی داشت که کلید آن در اختیار خانواده بود. دسترسی به حجره‌ها از طریق راه‌پله‌های ابتدا و انتهای راهرو امکان‌پذیر بود. هیچ راهرویی به راهروی کناری خود دسترسی نداشت و این نشان از دفاعی بودن قلعه دارد.

۱۰– برجک‌ها

در قلعه سریزد مهریز، چهار نوع برجک دیده می‌شود. روی دروازه اصلی دو برجک وجود دارد. دو برجک، اصلی‌ترین برجک‌های قلعه هستند. دیگر برجک‌ها به شکل مربع و دو سمت حیاط بیرونی هستند. برجک‌های دایره‌ای، اطراف بنای قلعه بوده و به‌منظور دیده‌بانی و دفاع از قلعه بودند.

۱۱– مطبخ

مطبخ در بخش عمومی قلعه قرار دارد و به‌منظور تأمین مایحتاج غذایی ساکنین بوده است.

امکانات اطراف قلعه

این قلعه در نزدیکی روستا قرار دارد و به همین دلیل می‌توانید از امکانات روستا مانند سرویس بهداشتی، مسجد، فروشگاه جهت جرید مایحتاج و … استفاده نمایید. همچنین در محوطه قلعه نیز چایخانه سنتی قرار دارد و می‌توانید از چای و قهوه‌های آن در فضای تاریخی لذت ببرید.

اطلاعات بازدید

در حال حاضر بیشتر قسمت‌های قلعه مرمت‌شده و آماده پذیرایی از میهمانان گرامی می‌باشد. درصورتی‌که دوست دارید از این مکان زیبا دیدن کنید، اطلاعات زیر برای شما مفید خواهد بود:

ساعات بازدید از قلعه سریزد

ساعات بازدید از این قلعه زیبا و تاریخی همه‌روزه ۸ الی ۱۸ می‌باشد.

قیمت بلیط قلعه سریزد

قیمت بلیط این قلعه زیبا و تاریخی در ابتدای سال ۱۳۹۹، به ازای هر نفر ۵ هزار تومان می‌باشد.

ثبت در آثار ملی ایران

این اثر در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس قلعه تاریخی سریزد

جاده یزد به کرمان، روستای سریزد

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !
  1. مجتبی میرزاده میگه:
    ۱۵:۲۱ مورخه ۰۱ آذر ۹۹

    ممنون، خیلی مفید بود. باید یه سر بریم یزد تو پاییز.

  2. بروبچ سریزدی میگه:
    ۱۸:۰۱ مورخه ۰۱ آذر ۹۹

    سریزد، همچون نگینی در یزد که نه، در جهان میدرخشد…
    I love SareYazd

  3. مریم قرقیطاس میگه:
    ۱۸:۱۷ مورخه ۰۱ آذر ۹۹

    سایت بسیار زیبا و جامعی دارید. از اینکه اطلاعات ما را در رابطه با ایران زیبا بالا میبرید ممنون هستیم

مشخصات مکان
دوره اثر
حکومت ساسانیان
ساعات بازدید
همه‌روزه 8 الی 18
بهای بلیط
5 هزار تومان
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
۲۷ خرداد ۱۳۵۴
شماره ثبت در آثار ملی ایران
1084
آدرس
جاده یزد به کرمان، روستای سریزد
موقعیت مکانی
نام استان
یزد
مرکز استان
یزد
جمعیت
1.1 میلیون نفر
تعداد شهرستان
10
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
035
مساحت استان
۷۶٬۴۶۹ کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
مهریز
2 مکان ثبت شده
یزد
16 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !
  1. مجتبی میرزاده میگه:
    ۱۵:۲۱ مورخه ۰۱ آذر ۹۹

    ممنون، خیلی مفید بود. باید یه سر بریم یزد تو پاییز.

  2. بروبچ سریزدی میگه:
    ۱۸:۰۱ مورخه ۰۱ آذر ۹۹

    سریزد، همچون نگینی در یزد که نه، در جهان میدرخشد…
    I love SareYazd

  3. مریم قرقیطاس میگه:
    ۱۸:۱۷ مورخه ۰۱ آذر ۹۹

    سایت بسیار زیبا و جامعی دارید. از اینکه اطلاعات ما را در رابطه با ایران زیبا بالا میبرید ممنون هستیم

نمایش نقشه
لیست استان ها